Σπανίο ντοκουμέντο: Η Αλέξια και ο Κώστας Χαριτοδιπλωμενος στην πρώτη παρουσίαση του άλμπουμ “Έλα μια νύχτα” στη Ναταλία Γερμανού (1990)


natalia alexia 1

Enter a caption

23 Οκτωβρίου του 1990. Στις 18.30

Έχω στηθεί μπροστά στο ραδιόφωνο, έχω βάλει την 90άρα κασέτα στο στερεοφωνικό και περιμένω.

Είναι η μέρα που η αγαπημένη μου τραγουδίστρια Αλέξια θα παρουσιάσει για πρώτη φορά τα νέα της τραγούδια από τον επερχόμενο τρίτο προσωπικό δίσκο της μαζί με τον συνθέτη του δίσκου, τον Κώστα Χαριτοδιπλωμένο. Και δεν ξέρουμε τίποτα για αυτά, πέρα από τα δείγματα που μας έχει δώσει η αγαπημένη μας  Ναταλία Γερμανού σε  εκείνο το σποτάκι που ανακοινώνει την πρώτη παρουσίαση του νέου άλμπουμ της Αλέξιας  (μερικά δευτερόλεπτα από το « πρώτο ραντεβού», από το «Δίλημμα» από το «Έλα μια νύχτα»!).

Σε εκείνη την προ-ιντερνετ εποχή η πληροφόρηση δεν ήταν καθόλου άμεση. Για τα μουσικά νέα περιμέναμε τις μηνιαίες κυκλοφορίες μουσικών περιοδικών όπως το ΠΟΠΚΟΡΝ και για τα charts περιμέναμε το «ΠΟΠ και ΡΟΚ» που δημοσίευε το μόνο Chart που ήταν σχετικά επίσημο στη χώρα!

Είναι η εποχή που δεν υπήρχαν τα social media και τα insta stories ώστε να ξέρουμε ότι ο αγαπημένος μας καλλιτέχνης π.χ. ηχογραφεί καινούριο άλμπουμ. Περιμέναμε συνήθως από το MEGA STAR στην τηλεόραση να ενημερωθουμε σχετικά από κάποιο ρεπορτάζ της εκπομπής μέσα από στούντιο ηχογράφησης!

Οι πρώτες μεταδόσεις των νέων δίσκων γίνονταν σε ραδιοφωνικές και τηλεοπτικές εκπομπές και  τα σκήπτρα σε ό,τι αφορά τις ραδιοφωνικές πρώτες μεταδόσεις κρατούσαν η αγαπημένη μας Ναταλία και ο Ποσειδώνας Γιαννόπουλος ενώ η Ρούλα Κορομηλά ήταν ο πυρήνας ενημέρωσης μας στην τηλεόραση αφού όλοι οι καλλιτέχνες της εποχής παρουσίαζαν τις νέες δουλειές τους πρώτα στον «Πρωινό καφέ» της!

natalia roula

Θυμάμαι ήμουν φοιτητής στο ΕΜΠ τότε και στη σχολή πηγαίναμε όλοι αφού βλέπαμε το πρωί το μεγαλύτερο μέρος του Πρωινού καφέ με τη Ρούλα,  για να ενημερωθούμε για νέες κυκλοφορίες. Αν πάλι είχαμε κάποιο εργαστήριο, με υποχρεωτικές παρουσίες, στο Πολυτεχνείο προγραμματίζαμε το βίντεο για να γράψει την εκπομπή και να τη δούμε το βράδυ.

Να σημειώσω εδώ ότι οι δίσκοι κυκλοφορούσαν κυρίως συγκεκριμένες περιόδους του έτους (Χριστούγεννα – Πάσχα – καλοκαίρι) καθώς  ήταν και μια ιδέα για δώρο τότε (οπότε οι γιορτές ήταν πάντα μια καλή αγοραστική περίοδος)!

Η Αλέξια λοιπόν, έχει ήδη πάει στη Eurovision το 1987 και μας έχει μαγέψει όλους, έχει έρθει στην Ελλάδα σχεδόν αμέσως, έχει κυκλοφορήσει το πρώτο της άλμπουμ το οποίο έγινε πλατινένιο και έχει χριστεί σαν το απόλυτο ΠΟΠ είδωλο στην Ελλάδα.

alexia 1 cd

alexia 1 cassette

alexia 1 vinyl

Φωτογραφίες απο το βινύλιο, την κασέτα και το cd του πρώτου άλμπουμ

Η επιτυχία αυτή ήταν ανέλπιστη  και ιδιαίτερα σημαντική . Η δεκαετία του 80 ήταν ιδιαίτερα παράξενη για την Ελληνική και Ελληνόφωνη ΠΟΠ. Η παλαιότερη ΠΟΠ γενιά είχε σχεδόν αποσυρθεί από τη δισκογραφία ή είχε στραφεί σε άλλους μουσικούς δρόμους και από τη νεότερη γενιά η Άννα Βίσση εξακολουθούσε να έχει τα πρωτεία στον χώρο της ελληνικής ΠΟΠ αλλά χωρίς ιδιαίτερους ανταγωνιστές. Η μάλλον χωρίς κανένα ανταγωνιστή (κάτι που τελικά συνεχίζεται μέχρι και σήμερα καθώς η Άννα τελικά απέδειξε ότι είναι μόνη της ένα τεράστιο κεφάλαιο χωρίς κατηγοριοποιήσεις στην Ελληνική μουσικη βιομηχανία).

Η Αλέξια λοιπόν έρχεται και ταράζει τα νερά στην Ελληνική δισκογραφία φέρνοντας στην Ελλάδα το teen-pop style που ήταν ανύπαρκτο.  Το πάντρεμα με τον maître της ελληνικής Italo disco σκηνής Κώστα Χαριτοδιπλωμένο, ο οποίος είχε αποφασίσει να στραφεί στον ελληνικό στίχο μετά την τεράστια επιτυχία του «Lost in the Night” και του “Talk about love τα οποία ακούστηκαν και κυκλοφόρησαν και εκτός Ελλάδας (θα έρθει σχετικό άρθρο σύντομα), αποδείχτηκε χρυσορυχείο. Σχεδόν όλα τα τραγούδια από το άλμπουμ της Αλέξιας έγιναν επιτυχίες (Τα κορίτσια ξενυχτάνε, Tο ξέρω το ξέρω, Aγάπη καλοκαιρινή, Kανένας δε μας σταματά, Θα σε περιμένω, Σταλιά Σταλιά  κλπ).

maxresdefault

Η συνέχεια αποδείχτηκε ένα πείραμα που δυστυχώς δε λειτούργησε όπως η δισκογραφική εταιρία της περίμενε. Το δεύτερο άλμπουμ της Αλέξιας δημιουργήθηκε μεταξύ Ελλάδας και Γερμανίας καθώς επιλέχθηκε σαν συνθέτης ο Christian Leibl. Τα τραγούδια ήρθαν έτοιμα από τη Γερμανία και με συνεχείς ηχογραφήσεις και διορθώσεις ολοκληρώθηκε το άλμπουμ.  Υπάρχει ο αστικός μύθος που λέει ότι στην τελική μίξη που έγινε στη Γερμανία έγινε ένα λάθος και εξαφανίστηκαν τα «σ» από τις καταλήξεις των λέξεων και η εταιρία πανικοβλήθηκε και σπεύσανε σε άμεση διόρθωση!   Το αποτέλεσμα ήταν σαφώς πιο dance από το πρώτο άλμπουμ με μια καλή παραγωγή που όμως δεν ήταν τόσο “Ελληνική” τελικά ώστε να αγκαλιαστεί από το κοινό με την ίδια ζέση που υποδέχτηκε το πρώτο άλμπουμ της Αλέξιας.

PicMonkey CollageccvvbxcR-6254383-1AXAX451945215-7003.jpegPicMonkey Collageww

Φωτογραφίες απο το βινύλιο, την κασέτα και το cd του δεύτερου άλμπουμ

Το δεύτερο άλμπουμ έγινε χρυσό και αυτό  (έχοντας αυτό που θα λέγαμε σήμερα lead in από το πρώτο άλμπουμ) αλλά η επιτυχία του πρώτου άλμπουμ ήταν τόσο μεγάλη που έκανε τη δεύτερη δουλειά της Αλέξιας να μοιάζει τελικά όχι τόσο επιτυχημένη.

Προσωπική μου άποψη είναι ότι το «Έλα Έλα» από το δεύτερο άλμπουμ είναι ένα υπέροχο dance κομμάτι που συνδύαζε και ραπ φωνητικά και θα έπρεπε να κυκλοφορήσει και σε κάποια remixes και με αγγλικό στίχο και στην Ευρώπη. Ω εταιρίες…

Η επιτυχία της Αλέξιας σηματοδότησε μια ολόκληρη εποχή και άλλαξε το μουσικό τοπίο στην Ελλάδα. Οι υπόλοιπες εταιρίες βλέποντας την τεράστια απήχηση που είχε ένας ποπ δίσκος, αποφάσισαν να επενδύσουν και αυτές σε αυτό το είδος της μουσικής που εκείνη την περίοδο δεν έδιναν ιδιαίτερη σημασία.

alexia kostas 1

Η Αλεξια έγινε εξώφυλλο σε όλα σχεδόν τα περιοδικά της εποχής ενώ αφίσες της υπήρχαν σε όλα τα νεανικά/ μουσικά περιοδικά (Αρχείο Κ. Δίλζα)

Έτσι η Minos λάνσαρε την Μαντώ και την Ευριδίκη, η CBS την Καίτη Γαρμπή και την Πωλίνα (που δεν είχε μέχρι τότε δισκογραφία αν και ήταν πολλά χρόνια στον χώρο) ,η Polygram τη Σαμπρίνα, η  Lyra την Κωνσταντίνα (τηρουμένων των αναλογιών του ρεπερτορίου της), η BMG τη Σοφία Αρβανίτη κλπ…

Για να δει κανείς το μέγεθος της αντιγραφής της συνταγής της επιτυχίας δεν έχει παρά να σταθεί στο γεγονός πως οι περισσότερες κοπέλες μετά την Αλέξια «βγήκαν» μπροστά μόνο με τα μικρά τους ονόματα (Η Μαντώ, η Ευριδίκη, Σαμπρίνα, η Κωνσταντίνα, αλλά και η Δάφνη και η Τερέζα αργότερα..).

Επίσης να σημειώσουμε ότι η Μαντώ, η Σαμπρίνα και η Σοφία ξεκίνησαν με τραγούδια επίσης του Κώστα Χαριτοδιπλωμένου ενώ η Καίτη Γαρμπή στην πρώτη της δισκογραφική εμφάνιση στο άλμπουμ «τα 10 δεκάρια» ερμηνεύει κι αυτή μαζί με τον Κώστα Χαριτοδιπλωμένο (χωρίς να φαίνεται το όνομα του λογω δισκογραφικών εταιριών) ένα ντουέτο (τη διασκευή του “Sugar Sugar” στα Ελληνικά). Ο άρχοντας της ελληνικής Italo Disco σκηνής (θα επανέλθω σε επόμενο άρθρο για τον Κώστα) δημιούργησε στην ουσία ένα νέο μουσικό ρεύμα στην Ελλάδα και έκανε την Ελληνική ΠΟΠ Νο 1 σε δίσκους, charts αλλά και στον τρόπο διασκέδασης του κοινού.

chart

Το επίσημο ΤΟΠ στην Ελλάδα από το περιοδικό “ΠΟΠ και ΡΟΚ” . Η Αλέξια τον Ιούλιο του 1988 άγγιξε την κορυφή των πωλήσεων των δίσκων στην Ελλάδα ρίχνοντας τον Γιάννη Πάριο από την πρώτη θέση! (Αρχείο Κ. Δίλζα)

Το πεδίο μετά την επιτυχία της Αλέξιας  δεν άλλαξε μόνο στο χώρο της δισκογραφίας αλλά και στο χώρο της νυχτερινής διασκέδασης. Η Αλέξια με τον Κώστα Χαριτοδιπλωμένο αποφασίζουν και εμφανίζονται μόνοι τους σε ένα νυχτερινό σχήμα και όχι σαν “γεμίσματα” κάποιων λαϊκών σχημάτων (όπως συνηθιζόταν μέχρι τότε να συμβαίνει με τους ποπ τραγουδιστές). Και κάνουν την ανατροπή!

Εμφανίζονται στο ΚΕΝΤΡΙ και οι ουρές του κόσμου που συρρέει μαζικά να απολαύσει τα νέα ΠΟΠ είδωλα Αλέξια και Κώστα είναι τεράστιες. Το ίδιο θα συμβεί στο μαγαζί αυτό και τις επόμενες σεζόν με το σχήμα Ρακιντζής – Αρβανίτη που ακολούθησε τη συνταγή.

kentri flyer

Το flyer από τις εμφανίσεις στο ΚΕΝΤΡΙ (Αρχείο Κ. Δίλζα)

Ο κόσμος πια μαθαίνει να περνάει όλο το βράδυ του σε μαγαζί χωρίς μπουζούκια και αυτό ήταν εντυπωσιακό για την εποχή. Το δεύτερο πρόγραμμα του Κώστα και της Αλέξιας, αλλά και της Σοφίας και του Μιχάλη αργότερα, ήταν ένα τεράστιο πάρτυ με πίστα και τον κόσμο να χορεύει ασταμάτητα! Και όχι λαϊκά άσματα!

kentri document 1

 

kentri document 2

οι νύχτες στο ΚΕΝΤΡΙ ( Αλέξια, Κώστας, Κάρολος Βουτσινάς, Kate & Vance, Joanna Barrington, Εύα Τσελίδου κλπ) (Αρχείο Κ. Δίλζα)

Και έρχεται η ώρα για τον τρίτο δίσκο της Αλέξιας. Εκεί η εταιρία της αποφασίζει να ακολουθήσει την συνταγή του πρώτου άλμπουμ και καλεί τον Κώστα Χαριτοδιπλωμένο να σκαρώσει τα νέα της τραγούδια. Το αποτέλεσμα είναι ένα άλμπουμ που αγαπήθηκε πολύ από τον κόσμο, και έφερε την Αλέξια πιο κοντά και σε ένα κοινό ευρύτερο από το κοινό του teenage pop, με σχεδόν όλα τα τραγούδια του να γίνονται (όπως και στο πρώτο άλμπουμ) επιτυχίες.

Οι διαφημιστικές αφίσες της Polygram για το δεύτερο και το τρίτο άλμπουμ της Αλέξιας κοσμούσαν όλα τα δισκοπωλεία και υπήρχαν σαν διαφήμιση σε όλο τον Τύπο (αρχείο Κ. Δίλζας)

Στις 18.30 της 23ης/10/1990 λοιπόν, εγώ στημένος με το κασετόφωνο σε αναμονή περιμένω με αγωνία να ακούσω τη συνέντευξη της Αλέξιας και του Κώστα και να ακούσω τα νέα τραγούδια. Και μαγεύομαι. Και τρελαίνομαι με το «πρώτο ραντεβού» που απορώ γιατί δεν βγήκε ποτέ πολύ “μπροστά”, το ορκίσου, το αλλάξαμε θέση, το καλημέρα, και το «παίζω και χάνω» που ήταν στο πνεύμα των Stock Aitken Waterman και το είχα λιώσει (και επειδή μου άρεσε να μιξάρω κομμάτια τότε, το έκανα μιξάροντάς το με κομμάτια των SAW)!

Τις επόμενες ημέρες άκουγα την κασέτα με μανία και περίμενα τη μέρα που θα βγει ο δίσκος! Πήγαινα καθημερινά στο δισκοπωλείο της γειτονιάς μου και ρωτούσα αν ήρθε ο δίσκος! Και όταν τον πηρά στα χέρια μου, θεέ μου τι χαρά…

Άλλες εποχές… έπαιρνες το δίσκο και πήγαινες σπίτι στο πικάπ να τον ανοίξεις να τον τοποθετήσεις, να βάλεις τη βελόνα επάνω και να αρχίζεις να ακούς.. να ξεδιπλώνονται σιγά σιγά οι νότες των τραγουδιών που ο αγαπημένος σου τραγουδιστής ετοίμαζε τόσο καιρό και να χαζεύεις το εξώφυλλο..και να διαβάζεις τα κείμενα… και να κάνεις εικόνες…

Αυτή την εκπομπή που έχω κρατήσει  χρόνια σαν φυλαχτό θέλω να μοιραστώ τώρα εδώ στο site μου…

Μέρος Α:

Η Αλέξια και η Eurovision, η εκρηκτική είσοδός της στη δισκογραφία και οι βλέψεις για διεθνή καριέρα!

 

Μέρος Β:

Ο Κώστας Χαριτοδιπλωμένος συναντά την Αλέξια και τη Ναταλία. Ο νέος δίσκος και οι επερχόμενες εμφανίσεις στο ΑΛΣΟΣ!

 

Μέρος Γ:

Ο Κωστας και η Αλέξια παρουσιάζουν το νέο άλμπουμ και σχολιάζουν την ιδιαιτερότητα του προηογύμενου 2ου άλμπουμ της Αλέξιας με τον Christian Leibl

 

*Μπόνους φώτος:

η περίφημη κασέτα (από το αρχείο μου) που είχα ηχογραφήσει την εκπομπή από το ραδιόφωνο το 1990, η οποία ψηφιοποιήθηκε στο στούντιο Polyphoniki τον Δεκέμβρη του 2019!

kosdil natalia

Με την αγαπημένη μας Ναταλία

alexia rare photo unpublished

και τέλος ένα ακόμα σπανιάκι για τους φανς της Αλέξιας: Μια από τις φωτογραφίες του shooting του πρώτου άλμπουμ της Αλέξιας που δεν χρησιμοποιήθηκε τελικά στην έκδοση του άλμπουμ

 

@dilzas  Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του παρόντος άρθρου ή μέρους του χωρίς τη συναίνεση του Κ. Δίλζα

 

(επιτρέπεται όμως  το sharing στα social media ολόκληρου του άρθρου χρησιμοποιώντας το σύνδεσμο ή τα σχετικά sharing buttons στο τέλος του άρθρου 🙂  )

Categories: musicTags: , , , ,

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: